重要美術品・石川県指定文化財
overglaze enamels Designated Cultural Property of Ishikawa Prefecture, Important Art Object of Japan
石川县指定文化遗产、国家指定重要美术品
石川縣指定文化財・國家指定重要美術品

色絵布袋図平鉢 古九谷 Shallow Kokutani (Old Kutani) bowl with design of Hotei (Budai) 古九谷 彩绘布袋图平钵 古九谷 釉上彩布袋圖平缽 이시카와현 지정 문화재/국가 지정 중요 미술품 고쿠타니 채색 호테이도 주발

いろえほていずひらばち こくたに
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古九谷とは、九谷焼の中で最も早い時期(17世紀中頃)に生産された色絵 磁器を指す。見込に、布袋と稗が描かれている。これらのモチーフは日本絵画を連想させる写実的な描き方がされているが、こういった構図が皿に描かれる古九谷は珍しく、貴重な作品である。また、形は口縁部をわずかに立ち上がらせた円形の鉢となっており、古九谷の中でもわずか数点を数えるに過ぎない。彩色は、黄色と緑色の二色を基調にしながらも、稗の穂の部分は、当時は使うのが珍しいとされていた赤色を使用している。通常の九谷焼では緑・黄・紫・赤・紺青の五彩が用いられる中、本作品で使用されている色は3色のみであるが、コントラストがはっきりしており、3色とは思えない色鮮やかさをかもし出している。 This is a shallow bowl in the Ko-Kutani (“Old Kutani”) style, which refers to overglaze enameled porcelain produced in the mid 17th century, the earliest period of the history of Kutani ware.
The bowl’s interior features a picture of Hotei, one of the Seven Lucky Gods in Japanese mythology, along with millet grass. These subjects are rendered in a realistic manner evocative of traditional Japanese paintings, and this piece is an extremely rare example of a Ko-Kutani dish with this type of composition. Another unusual feature is its shape: it is a circular bowl with a slightly raised rim.
The lines are drawn with cobalt blue pigment, while the coloration uses yellow and green as the base colors; however, the ear of millet is red, which was not in common use at the time. Unlike typical Kutani ware, which uses a five-color palette consisting of green, yellow, purple, red, and deep blue, this piece uses only three colors. Nevertheless, the clear contrast produces a much more vivid impression than one might expect from just three colors.
本作品是列入古九谷分类的作品,古九谷是指九谷烧中最早期(17世纪中叶)生产的彩绘瓷器。内面绘着布袋和稗子。这些图案均采用令人联想到日本绘画的写实画法,在器皿上绘有这种构图的古九谷现存寥寥无几,是非常珍贵的作品。此外,口沿处略微向上凸起的圆形器皿,这个形状也极为特殊。在釉下青花颜料的线描中,彩色虽然以黄色和绿色两种颜色为基调,但稗穗部分使用的是当时被认为很少见的红色。九谷烧通常使用绿、黄、紫、红、藏青等5彩颜料,本作品中仅使用了3种颜色,但对比度很鲜明,营造出难以相信仅有3种颜色构成的艳丽色彩。 本作品屬於「古九谷」瓷器。所謂「古九谷」,指的是九谷燒中最早(17世紀中葉)燒製而成的釉上彩瓷器。碗底繪有布袋和尚及紫穗稗,這種以寫實手法描繪的圖樣,不禁讓人聯想到日本畫。在現存的古九谷中,僅有少數作品使用此種構圖繪製盤面,因此極為珍貴。此外,本作品的形狀也十分特殊,碗身整體為圓形,口沿處略向上凸起。碗底圖樣的線條使用鈷藍勾勒而成,以黃綠兩色為底色,而紫穗稗的部分則採當時較少見的紅色。九谷燒一般會使用綠、黃、紫、紅、紺青五種顏色繪製圖樣,而本作品雖然僅使用了其中的三色,鮮明的顏色對比卻使之呈現出超越三色的生動感。 이 작품은 ‘고쿠타니’로 분류되는 작품인데, ‘고쿠타니’란 ‘구타니야키’ 중에서도 가장 이른 시기(17세기 중엽)에 생산된 채색 자기를 가리킨다. 접시 안쪽 바닥에 칠복신 중 하나인 ‘호테이’와 피(稗)가 그려져 있다. 이러한 모티브는 일본 회화를 연상시키는 사실적인 기법으로 그려져 있는데, 이러한 구도가 접시에 그려진 고쿠타니는 단 몇 점밖에 존재하지 않으며 귀중한 작품이다. 형태는 아가리 부분이 살짝 벌어진 둥근 주발 모양인데, 이러한 형태도 진귀한 것이다. 군청색 물감으로 선을 그렸고 채색은 황색과 녹색, 두 색을 기조로 하면서 피 이삭 부분은 당시에는 쓰이는 일이 드물었던 적색을 사용했다. 통상적인 구타니야키의 경우 녹색・황색・자색・적색・감청색의 오채(五彩)가 쓰인다. 그런데 이 작품에서 사용된 색은 3 색뿐이지만, 콘트라스트가 분명하여 3색으로만 표현했다고 여겨지지 않는 선명함을 자아내고 있다.